Lélekgyógyító Helperek

A Helperek Egyesület külön divíziót alakított ki a pszichés és mentális problémák kezelésére. A Helper járőrök munkáját a korábbiakban már megismerhettük, megtudtuk, hogy ők a fesztivál területét járva vigyáznak a bulizókra, de a látogatók fizikai egészsége mellett a megfelelő mentális állapotuk megőrzésére is nagy hangsúlyt fektetnek.

Ezzel a céllal tehát külön divíziót alakítottak ki, ami 50 főt számláló összetartó csapatból áll, olyan fiatalokból, akik  még képzésben lévő pszichológushallgatókból és végzett pszichológusokból áll. A Sziget Fesztiválon a Drogprevenció és a Lélekambulancia sátor a nap 24 órájában várja a segítségre szoruló fiatalokat.

20160813_180129_NagySzabi

De hogyan is képzelhetjük el mindezt a gyakorlatban? Sajó Mónika, az egyesület pszichológiai divíziójának vezetője mesél nekünk a munkájáról és a tapasztalatairól.

 

– Hogyan épül fel a Sziget Fesztivál pszichológiai ellátása?

Összesen 50 főből álló csapattal dolgozunk a Szigeten, akik három munkacsoportra oszlanak. Van egy sátrunk (Lélekambulancia és Drogprevenció) a fesztivál területén, amit mi külső helyszínnek hívunk. Itt 36 szakember, 6 órás műszakokban, a nap 24 órájában pszichológiai tanácsadással, krízisintervencióval, drogprevenciós ellátással foglalkozik. Az egészségügyi ambulancia területén is dolgozik egy 9 fős csapat, ők azokat a fesztiválozókat segítik, akik bekerülnek az egészségügyi ellátásba, de a fizikai problémájuk mellett lelki támogatásra is szükségük van.  A harmadik csapatunk a szupervíziós team, akik a teljes 500 fős egészségügyi csapat lelki egyensúlyára vigyáznak.

20160811_022004_EstokAdrienn

– Jut idő a szórakozásra is?

Igen, mi is – hasonlóan a többiekhez- pihenőnapjainkon koncertekre járunk, lazítunk, bulizunk.

 

– Mennyi érdeklődőt vonz a Lélekambulancia sátra?

A fesztivál alatt megfigyelhető, hogy az érdeklődők száma együtt hullámzik a fesztivál hangulatával. A pihenős, napszakokban kevesebben térnek be, míg az idő múlásával a látogatók száma is növekszik, párhuzamosan azzal, ahogy fizikailag is fáradnak a hét során.

 

– Úgy hallottuk, hogy 10 éve az egyesületben dolgozol, gratulálunk! Mesélj a kezdetekről.

Az első években még sokkal kevesebben, csak a külső helyszínen összesen 24-en dolgoztunk a prevenciós csapatban, ahogy teltek az évek egyre nagyobb igény lett a munkánkra, ami többek között kapcsolatba hozható a fesztiválra látogatók számának növekedésével is.

20160813_194615_NagySzabi

Orsós Verát is megkerestük, hogy egy pár mondatban fejtse ki a munkájuk lényegét.

– A divízió célja, hogy a biztonságos szórakozást segítse elő, az ártalomcsökkentés eszközeivel. A szakirodalomban leírt eszközöket részben módosítottuk, amely a drop in (megpihenő helyiség) és a Party service. A drop in-ben a nap 24 órájában van lehetőségük a “megfáradt fesztiválozóknak” lepihenni, vizet és szőlőcukrot is kapnak. Az idei évtől még pezsgőtabletta is rendelkezésünkre áll. A party service a biztonságos szórakozást hivatott elősegíteni, melynek legfőbb célja, hogy az adott sátrakban szórakozó fiatalok pótolják az elvesztett folyadékot. Ezért vizet osztunk számukra, és itt is van lehetőségük szőlőcukrot és pezsgőtablettát magukhoz venni. A party service két helyszínen van jelen, az A38 és az Aréna sátor udvarában. A csapat tagjai szociális munkásokból és helperekből áll, így a csapat 34 fős. Munkánkat segíti egy 10 főből álló szakszemélyzet gárda is.

20160812_SzigetAug12_RubinMonika-21

– Hányan veszik igénybe a szolgáltatásaitokat?

– Az esetszám minden nap változik. Sok tényező befolyásolja, mint pl. a koncertekre látogatók száma, az időjárási viszonyok, eltelt napok száma stb.

 

– Mióta dolgozol itt, milyen végzettséged van?

– Az Egyesületben 15 éve dolgozom, viszont a szociális divíziót 3 éve alakítottuk ki, azóta vezetem. Végzettségemet tekintve szociális munkás vagyok.